Kultura obecności

Sesja warsztatowa Kultura Obecności

 

Warsztaty Kultura obecności odbyły się w dniach 23-25.04.2010 we Wrocławskim Teatrze Pantomimy
im. H. Tomaszewskiego.

 

Warsztaty miały na celu wprowadzenie w proces twórczy, inspirowany poglądami Jerzego Grotowskiego. Zakładały, że twórcze funkcjonowanie jest częścią rozwoju osobowego.
Peter Rose rozpoczął pracę warsztatową w roku 1977. Jest ona dla niego ciągłym poszukiwaniem i polega na próbie sprawienia, by doświadczenie stało się czymś oczywistym, namacalnym. Osiągnąć to można przez wspólną obecność, w sytuacji, gdy nie ma widzów – proces twórczy i jej wynik końcowy nie są wówczas od siebie oddzielone. Można to nazwać kulturą aktywną, bądź kulturą obecności (active culture). Tworzą ją wszyscy uczestnicy i jest wspólna dla każdego z nich.

 


METODA PRACY:
Boso.
Leżąc na plecach.
Słychać rytm wyznaczany przez oddech.
Myśli zostają wyciszone.
Oczy są otwarte.
Następuje przebudzenie w czasie i w bezczasie.
Obecna jest świadomość przestrzeni i kontaktu z ludźmi wokół.

Spełnienie następuje poprzez relaks i samoświadomość, bez pobłażania sobie. Ciało spełnia się poprzez ustalenie jego obecności w przestrzeni pracy i przez bezpośredni kontakt z innymi.

Energia pochodzi z dynamiki ciała, z naturalnego oddechu.
Każdy ruch pozwala oswoić przestrzeń, odkrywać ją i wszystko, co w sobie zawiera.
Odkrywa się możliwości w działaniu i reakcji – podskok, galop, próba lotu.
Energia ta staje się odskocznią od tego, co osobiste, prywatne. Utrzymujemy kontakt poprzez dawanie i branie, teraźniejszość i świadomość. Następuje przepływ związków, gdy jesteśmy zaangażowani we współpracę.

Trening, zarówno fizyczny jak i wokalny, oparty jest na metodach pracy Stanisławskiego i Grotowskiego. Podstawą wszystkich działań fizycznych i praktyki staje się odblokowanie rezonatorów ciała. Jest też drogą do znalezienia swojego głosu.

 

Peter Rose urodził się w Nowym Jorku w 1955 roku. Ukończył studia na Uniwersytecie Columbia w 1977 roku. Jego pierwszy solowy występ "The Circular Heavens” odbył się w 1977. W tym też roku spotkał Ludwika Flaszena i Ryszarda Cieślaka i pracował z nimi podczas parateatralnych działań Teatru Laboratorium w Stanach Zjednoczonych. W 1978 poznał Jerzego Grotowskiego i został wówczas zaproszony do Wrocławia, by wziąć udział w pracy Teatru Laboratorium "Drzewo ludzi".
Jest współzałożycielem nowojorskiego centrum artystycznego Performance Space 122, działaczem ruchów na rzecz rozwoju teatru w Nowym Jorku. W 1980 ponownie przybył do Polski, by wziąć udziału w projekcie "Teatr Źródeł".
Prezentował swoje przedstawienia w Nowym Jorku, Bostonie, San Francisco, San Diego Los Angeles, na scenach niemieckich - we Frankfurcie, Monachium, Hamburg, i Berlinie Zachodnim, także we Włoszech, Czechach i w Polsce.
Od 2006 r. Rose prowadzi cykliczne spotkania warsztatowe. W 2007 roku wykładał na Uniwersytecie Columbia w Nowym Yorku.
Do Wrocławia przybył ponownie w 2008 roku, by wziąć udział w sesji warsztatowej prowadzonej przez Zygmunta Molika "Głos i Ciało" w Instytucie im. J. Grotowskiego.

 

dodatkowe informacje na stronie: www.test-traveler.de

 


 

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.

 

Opinie uczestniczek warsztatów:

 

Cóż opinia. Przybył stary faun i zaprosił do korowodu na jego zasadach. Bardzo radykalny w działaniach, nieznoszący nieobecnej obecności, maksymalnie aktywizujący. Filozof ciała. Przyznam, że jak wyszłam w niedzielę z teatru miałam wrażenie, że widzę więcej: tam się pani rozsypały jabłka, tam pan ma dziwnie podwiniętą nogawkę, tu wróbel przy śmietniku z zainteresowaniem zerka - czeka na okruszki, nie bój się, a masz trochę...

 

Nina Karniej

 

refleksja poetycka pani Bożeny Iwankiewicz:

 

KULTURA OBECNOŚCI

 

albo

 

TWORZENIE ELIT

 

 

 

Kim lepiej być

 

 

 

 

 

Martwą rybą

 

Czy aktywnym lwem

 

 

 

 

 

Cwałującym

 

Czy w galopie

 

 

 

 

 

Mocną królową

 

Czy niosącym tren

 

 

 

 

 

A może lepiej tym

 

Co

 

 

 

Świadom snu

 

Wie

 

 

 

 

 

Komu diadem

 

 

 

A komu

 

Koronę

 

 

 

 

 

 

 

Gapiem

 

 

 

 

 

 

 

Bożena Anna

Iwankiewicz