Kultura obecności
- Szczegóły
- Kategoria: Archiwalne
Sesja warsztatowa Kultura Obecności
Warsztaty Kultura obecności odbyły się w dniach 23-25.04.2010 we Wrocławskim Teatrze Pantomimy
im. H. Tomaszewskiego.
Warsztaty miały na celu wprowadzenie w proces twórczy, inspirowany poglądami Jerzego Grotowskiego. Zakładały, że twórcze funkcjonowanie jest częścią rozwoju osobowego.
Peter Rose rozpoczął pracę warsztatową w roku 1977. Jest ona dla niego ciągłym poszukiwaniem i polega na próbie sprawienia, by doświadczenie stało się czymś oczywistym, namacalnym. Osiągnąć to można przez wspólną obecność, w sytuacji, gdy nie ma widzów – proces twórczy i jej wynik końcowy nie są wówczas od siebie oddzielone. Można to nazwać kulturą aktywną, bądź kulturą obecności (active culture). Tworzą ją wszyscy uczestnicy i jest wspólna dla każdego z nich.
METODA PRACY:
Boso.
Leżąc na plecach.
Słychać rytm wyznaczany przez oddech.
Myśli zostają wyciszone.
Oczy są otwarte.
Następuje przebudzenie w czasie i w bezczasie.
Obecna jest świadomość przestrzeni i kontaktu z ludźmi wokół.
Spełnienie następuje poprzez relaks i samoświadomość, bez pobłażania sobie. Ciało spełnia się poprzez ustalenie jego obecności w przestrzeni pracy i przez bezpośredni kontakt z innymi.
Energia pochodzi z dynamiki ciała, z naturalnego oddechu.
Każdy ruch pozwala oswoić przestrzeń, odkrywać ją i wszystko, co w sobie zawiera.
Odkrywa się możliwości w działaniu i reakcji – podskok, galop, próba lotu.
Energia ta staje się odskocznią od tego, co osobiste, prywatne. Utrzymujemy kontakt poprzez dawanie i branie, teraźniejszość i świadomość. Następuje przepływ związków, gdy jesteśmy zaangażowani we współpracę.
Trening, zarówno fizyczny jak i wokalny, oparty jest na metodach pracy Stanisławskiego i Grotowskiego. Podstawą wszystkich działań fizycznych i praktyki staje się odblokowanie rezonatorów ciała. Jest też drogą do znalezienia swojego głosu.
Peter Rose urodził się w Nowym Jorku w 1955 roku. Ukończył studia na Uniwersytecie Columbia w 1977 roku. Jego pierwszy solowy występ "The Circular Heavens” odbył się w 1977. W tym też roku spotkał Ludwika Flaszena i Ryszarda Cieślaka i pracował z nimi podczas parateatralnych działań Teatru Laboratorium w Stanach Zjednoczonych. W 1978 poznał Jerzego Grotowskiego i został wówczas zaproszony do Wrocławia, by wziąć udział w pracy Teatru Laboratorium "Drzewo ludzi".
Jest współzałożycielem nowojorskiego centrum artystycznego Performance Space 122, działaczem ruchów na rzecz rozwoju teatru w Nowym Jorku. W 1980 ponownie przybył do Polski, by wziąć udziału w projekcie "Teatr Źródeł".
Prezentował swoje przedstawienia w Nowym Jorku, Bostonie, San Francisco, San Diego Los Angeles, na scenach niemieckich - we Frankfurcie, Monachium, Hamburg, i Berlinie Zachodnim, także we Włoszech, Czechach i w Polsce.
Od 2006 r. Rose prowadzi cykliczne spotkania warsztatowe. W 2007 roku wykładał na Uniwersytecie Columbia w Nowym Yorku.
Do Wrocławia przybył ponownie w 2008 roku, by wziąć udział w sesji warsztatowej prowadzonej przez Zygmunta Molika "Głos i Ciało" w Instytucie im. J. Grotowskiego.
dodatkowe informacje na stronie: www.test-traveler.de
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.
Opinie uczestniczek warsztatów:
Cóż opinia. Przybył stary faun i zaprosił do korowodu na jego zasadach. Bardzo radykalny w działaniach, nieznoszący nieobecnej obecności, maksymalnie aktywizujący. Filozof ciała. Przyznam, że jak wyszłam w niedzielę z teatru miałam wrażenie, że widzę więcej: tam się pani rozsypały jabłka, tam pan ma dziwnie podwiniętą nogawkę, tu wróbel przy śmietniku z zainteresowaniem zerka - czeka na okruszki, nie bój się, a masz trochę...
Nina Karniej
refleksja poetycka pani Bożeny Iwankiewicz:
KULTURA OBECNOŚCI
albo
TWORZENIE ELIT
Kim lepiej być
Martwą rybą
Czy aktywnym lwem
Cwałującym
Czy w galopie
Mocną królową
Czy niosącym tren
A może lepiej tym
Co
Świadom snu
Wie
Komu diadem
A komu
Koronę
Gapiem
Bożena Anna
Iwankiewicz